Fællesskab og store drømme
Thora har knyttet tætte bånd med sin 10. klasse, hvor designfagene også er implementeret i traditionelle fag som matematik og dansk. I dansk skulle eleverne eksempelvis designe et bogcover som del af en litterær analyse, mens de i matematik skærer geometrier med laser.
”Men vi er meget sammen på tværs af klasser ligesom nu med skjortekurset, og det giver et helt særligt fællesskab. Man kan ofte se hvilket projekt, vi er i gang med, ud fra hvad folk går i, fordi man er så investeret i det. Vi havde et sportsprojekt, og så gik vi alle i sportstøj den uge og fik lyst til at bruge det mere i vores stil,” fortæller hun smilende.
Og det er rigtigt. Overalt i det lyse lokale er det som om, eleverne synkroniserer med deres projekter. Thora, der er dykket ned i japansk kultur, har en kimono på, mens Agnes bærer en skjorte med nitter, helt i tråd med sit skjortedesign, der har rockede detaljer. Maries skjorte på ginen afspejler også hendes eget valg af tøj.
Eleverne bliver til deres projekter, når de i hvert kursus dykker ned i nye stilarter og tilgange til design.
Snart springer bøgen ud, og efter sommerdage med fordybelse, lune solstråler, badning i søen og den sidste store produktion, i form af et brag af et fashionshow, vil eleverne blive spredt ud til alle verdenshjørner. Mange har fundet frem til deres store passion og drømmeskole, og de søger nu håbefuldt ind på designskoler, kunstakademier og arkitekturskoler indenfor det felt, som de brænder allermest for. En brændende passion, som Textilskolen har hjulpet dem med at finde og nære.